Fortsettelse på gårsdagens innlegg! 😄

 Hei i gjenn! 

en dag sian e starta det her galskapen 🙉

men ja kor va det vi slapp i går...jo etter e va ferdig med eksamen på kokkelinjo så, va det tid før å finn lærligplass. 

men egentlig så starta det vell ikke dar når e tenke meg om 🤔 det starta med at e tok sommarjobb på samdiftskjøkkenet på gamlehjeme i Mosjøen på Parken bo. E hadde allerde fått en fot innafør dar, etter at e vart utplasert dar før e va ferdig på videregående. Har massevis av minnar der fra bla. at på sommarn når e sku jobb så fekk e en av de verste influensan e kan husk! e huska at e kom på jobb klokko 7 (va vell en lørdag og i helgan så va du aleina på jobb) starta med gårsdagens vask av kveldsmaten, før e gjekk ned å gjor klar frokosten som sku va klar tell halv 9 mein e. Å sånn gjekk dagen slag i slag. Så kom søndagen på i gjenn samme dagsrytmen som dagen før. På det her tidspunkte så va e så ferdigsylta av forskjørlese at e huska at mellom måltidan va e bare å slengt meg på sofaen på pauserommet for å bare sett å ta meg sammen før det va fult kjør i gjenn med vasking av frokost koppan før lunsj også va det klart før middagsservering.🙄 

Når endelig Mandagen kom å det kom en tell sommarvikar på som sku hjølp tell med kantino mens e hadde ansvar før den daglige drifta. Huska e at e va så ferdig av å va syk å ikke mist sliten etter helga at e bare stabla meg inn på puserommet mellom slagan... å ned på sofaen 😴 han som va vaktmester på den tia kom innom før å sei hei! å e huska at han bare såg på meg å sa « e du ikke helt i form?»  «nei ikke helt» sa e med litt sånn nølanes blikk før e vest jo at det va jo e som va vikar å de andre va jo på ferie... så e mått jo bare hold ut 😐 

Når de 11 dagan som e sku stå på som vikar begynnt å gå mot slutt så, huska e at ho Inger som ho heite sjefen kom innom før å lever nå greier å når ho såg kor dårlig form e va sa ho at e sku jo bare rengt inn syk... men e svara ho med at e vest jo at de ikke hadde noen andre sommarvikarar å e følte jo på et ansvar  🤷🏻‍♀️ men e kom meg no sånn høvelig i gjennom vikar perioden 🙌🏻 å det her va vell i Juni e jobba å de som sku få lønn for den perioden sku få utbetalt sin anndel i August/September. Å som lova pengan de kom rullan inn på kontoen! mi aller første skattefrie vell å merke lønn 🤩😄 e va jo i gledesruss! 

Huska telogme ke e kjøpte før pengan😅 en helt ny iPad 2 genrasjon. (har den faktisk enno) også vart det vell litt sko og kles shopping tenker e 😉 

Året etter fekk e begynn på en plass som heite HIAS på den her tia så veste e veldig lite om ke e hadde sagt ja tell... planen som ho mamma og stefaren min hadde snakka om va at e sku få lærligplass dar før det hadde vest de åg en tell plass (som e heller ikke va så veldig oppdatert med) som heite NAV bidd enig om.

Men e begynte no i god tru om at det her vart no vell bra. Før e fekk jo jobb på kjøkkenet med koldtbord laging og litt pynting av kaker og slikt. Medt i blenken før meg 😋 det va jo det e hadde tatt eksamen i. 

Et tell år og et par måndar gjekk å e begynte jo straks å skjønn at det her kunn umulig va en vanlig lærligsplass... før e fekk nokko som heite en behandlar også sku vi skriv en plan i lag om mål ke e villa utarbeid gjennom tia e sku va dar. Før meg hørtes jo det her veldig rart ut.. men e tenkt ikke så mye over det før e seinar skjønte litt meir av bilde. Det her va jo ingen vanlig lærlingsplass det va jo en plass man vart utplasert før man heiv seg ut i det vanlige arbeidslivet. E vart både skuffa og lei meg følte e va blitt lurt! E prøvdet å ta det opp med mamma men ho sa at det her var før mett egent beste så med tia valgte e no å va med på avtalen. 

ca. 1,5 år seinar vart e veldig plaga med smertar under føttern som ikke kunne forklares e har jo sian tidlig barneskolo vøre litt overvektig men ikke nok tell at det kun va årsaken men det va den beskjeden e fekk av fastlegen min. Så e bestemt meg no før å begynn å tren 2- 3 gong i uko sprange på tredemøllo og sykla tell jobb kvar dag før smertan vart bare verre å verre på et tidspunkt så klarte e ikke va på HIAS meir e klarte nesten ikke gå..men e hadde jo kjøpt med nye fine pigg dekk tell sykkelen min så vintern med sny og is sku ikke va nokko problem 😅

måndan gjekk med trening og 50% sykemeldig å smertan vart ikke nå beire e hadde nå så mye vondt at om mårran når e sto  opp om morran så mått e kryp på do... 😕 E fekk ny time tell fastlegen ho sykemelde meg tell 100% også sendte ho henvisning tell rygg og fot spess. i Sandnessjøen.

5 måndar seinar va e fortsatt sykemeldt men enda ingen svar på alle smertan...men endelig sendte fastlegen henvisning til revmatolog på Mo i rana. Endelig fekk e et svar 🙃 fekk  konstatert Psoriasis artritt, (vill nok etter vert lage et egent blogginnlegg om akuratt den her sykdommen å korsen det e å lev med den.) Etter at e kom tilbake frå legebesøket på Mo å fekk starta på medisin og oppfølging av  fysioterapi vart e  straks mye likar å kun gradvis kom meg tellbake på jobb men e sleit enno en del med smerter ved mye ståing og gåing. Derfor vart det bestemt frå NAV og i samarbeid med fastlege at e sku settes i nytt tiltak på en ny arbeidsplass med tilrettelagt arbeidsplan. Våren 2013 begynte e å jobb på en plass som heite Aktivia. Dar fekk e arbeid med andre arbeids oppgavar alt i frå hobby teng tell snekkring. 

Når e hadde jobba dar i ca. 2 år så va e bidd så pass fresk at e va klar for andre utfordringar innen arbeidslivet å då kom en av de andre skolevalgan menne inn nemelig barnehage 😄 å her kjem en litt morsom detalje inn- e fekk jobb i Regnbuen barnehage! jepp den samme som e gjekk i når e sjølv va lita 🤪 

«dar man trives som liten kjem man som altids tellbake tell»

Etter bare å ha jobba dar i ca. 1 år så fekk e mulighet tell å begynn som lærling ❤️ men så kom det et men... etter som e va bidd over 19 år så hadde e jo ikke skolerett lenger 😐 å då kom opplæringskontoret inn! de ordna sånn at e fekk begynn på et plan som heite nå så fint som «lærekandidat» dar e fekk mulighet å ta lærligtia mi på 4 år etter som e bare va 50% ansatt. 

Litt om lærekandidat: 

å studer som lærekandidat betyr at du som har møsta skoleretten din ska få mulighet å tell å ta lærligtia di hoss en bestemt bedrift/arbeidsplass ved å oppfyll de kriterian at du må logfør og ha gjevnlige mappeoppgavar med god oppfølging av veileder på lælingbedriften din og opplæringskontoret. Så etter ent lærlingstid og samt en bestått  eksamen får du et godkjent fagbrev eller som i min sak et kompetansebevis.

Å ikke før å skryt assa men e besto jo selfølgelig den eksamen med «Meget godt»! 😁

Livet lyste jo no fra mi sia e va godt fornøyd med å va lærlig å trivdes veldig godt med det. Etter at e besto fagprøve-eksamen så va jo spørsmålet då va e klar for arbeidslivet? huska godt det møte med min da nye fastlege,ho i frå rus og psykiatritjenesten (ska kom meir inn på koffer e hadde tjeneste dar seinar i et annet blogginnlegg) å NAV dar vi sku diskuter arbeidssivasjon min videre. E hadde jo de her plagan med leddgikta samt en del andre metalt psykiske utfordringar, så det så ikke lyst ut før meg videre inn i arbeidlivet. På den her va e vell rundt 24 år å enda en heil masse arbeidsår forran meg nokko som gjor det som vart beslutta på det møtte veldig tøft psykisk før meg... det vart beslutta at pgr. mine fysiskeplagar samt psykiskeutfordringar så såg verken legen eller psykratrien meg sterk nok tell å gå ut i ordinert arbeid. derfor vart det søkt ung ufør. Det fekk e innvilga i sept. 2018, det va som sagt veldig tøft før meg e hadde sett den kom men hadde verkelig jobba alt e makta før at det ikke sku bi et faktum men sån vart det... det vart laga et nytt tiltakk tell meg som på den tia heite arbeid i tilrettelagt arbeid. Dar lønna mi va uførepensjon. 

I 2018 kjedde det en veldig stor teng i livet mett som endra alt ! e møtte (e enda litt uvant før meg å sei det 😆) min elskedet og kjæreste samboer ❤️❤️❤️ å va så heldig å bi adoptivmor tell verdens hærligste puddelgutt 😍 han Balder! som e høyt,lavt og full av liv å fanskap! 😂 å etter 1 år i lag som kjærestar så sa e opp leiligheta mi i Kirkegato sa hade tell verdens beste arbeidsplass!💕 (dokker e savna kvar en dag..) å pakka alle tengan i en Bobil en stappa full hengar og en enda meir stappa full Toyota CHR! også fløtta vi sammen i det «lille rødet funkishuset» rett puinn Spilderhesten 🥰 å her ska vi lev i lag tell vi bi gammel og senil sånn at vi kan på nytt bi ny forelska 😂😂😂

Guttan mine ❤️🐩👩‍❤️‍💋‍👨





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Første runde av bursdags feringa! 🎉

Ferdig med et stort hobbyprosjekt! 💪🏻🎄

Ny i blogg-livet! 😄😍